- České Budějovice
- Základní škola a mateřská škola VŠTE s…
Jak na péči o zaměstnance a podporu loajality
Péče o zaměstnance
Pojďme si říci, jak pečovat o zaměstnance, jak udržet vysokou úroveň loajality, kdo všechno má o zaměstnance ve společnosti pečovat.
Pečovat je nutné o všechny zaměstnance, bez ohledu na to, jak vysoko se v organizační struktuře pohybují.
Péče o zaměstnance začíná ještě před jejich nástupem, vlastně ve chvíli, kdy píšete inzerát na obsazovanou pozici. Demonstrujete tak, jakým způsobem se společnost ke svým zaměstnancům chová, jak o ně pečuje, a inzerátem “lákáte” nové kolegy. O potencionálního zaměstnance pečujete nejen vy, ale i potencionální nadřízený v průběhu výběrového řízení. Po přijetí pracovní nabídky s novými kolegy komunikuje primárně personální oddělení, které pro ně koordinuje onboarding a adaptaci.
Zjistěte možnosti inzerce |
Jak o zaměstnance pečovat
Nejprve je nutné zjistit, co zaměstnancům vyhovuje a v jakých oblastech by si přáli změnu. Vydejte se mezi zaměstnance, ptejte se jich. Je důležité zaměstnancům dávat zpětnou vazbu na názory, které s vámi sdílí, jinak se jejich motivace výrazně sníží.
V předchozích článcích jsme vám dávali nápady, jak se zaměstnanci komunikovat:
- Kulaté stoly se zástupci oddělení;
- Setkání všech zaměstnanců s vedením společnosti;
- Nástěnky, firemní noviny, emailové novinky a další.
Samotná péče nestačí, je důležité mít základy, na kterých můžete stavět. Těmito základy je vybudovaná správná firemní kultura, firemní značka a neustálá práce na interní komunikaci ve společnosti.
Jak si udržet zaměstnance, loajální zaměstnance?
Z pohledu personálního oddělení je to správně a efektivně odváděnou prací. Pro zaměstnance musíte pomoci vytvořit prostředí, kde se jim bude dobře pracovat, budou chtít pracovat, jejich názory budou vyslyšeny a podobně. Jak efektivně motivovat zaměstnance, aby loajalita zaměstnanců byla na vysoké úrovni a hlavně dlouhodobá, se dozvíte v našem dřívějším článku.
Základní pilíře pro udržení loajálního zaměstnance:
- Kontrola dodržování pracovních podmínek;
- Dodržování bezpečnosti práce;
- Zabraňovat šikaně na pracovišti a diskriminaci zaměstnanců;
- Efektivní vzdělávání zaměstnanců na všech úrovních řízení;
- Spravedlivé odměňování a hodnocení zaměstnanců;
- Jasná interní komunikace ve společnosti.
Loajalita zaměstnance se nevybuduje přes noc nebo za několik dní, je to dlouhodobý proces, který nikdy nekončí, a vyžaduje velké úsilí nejen personalistů, ale celé společnosti.
Objevte možnosti inzerce |
Kdo má péči o zaměstnance na starost
Je důležité zdůraznit, že životní cyklus zaměstnance neleží na bedrech personálního oddělení. Aby péče o všechny zaměstnance společnosti byla efektivní a dlouhodobě udržitelná, je nutné, aby se na ní podílelo celé vedení společnosti – od vedoucího zaměstnance přes vedení společnosti, které musí se svými zaměstnanci komunikovat, zaměstnanci musí vědět, kdo je jejich ředitel, na koho se obrátit, pokud se nechtějí nebo nemohou obrátit na svého manažera.
V některých společnostech se zapomíná na ty, kteří péči koordinují – na personální oddělení. Má se za to, že personální oddělení, které se stará téměř o všechno, je pořád loajální, spokojené. Ozvěte se, pokud tomu tak není! Stejně jako každý další zaměstnanec, i vy máte právo se do práce těšit, nebýt přetěžováni.
Publikováno 23. ledna 2023